Aquest web utilitza galetes (cookies) per a oferir una millor experiència de navegació. Si continua navegant pel web, considerem que accepta la seva utilització. [ Acceptar ]
  • La Festa de la Llum fa una crida a la participació ciutadana per recuperar l'espectacularitat de la Baixada de l'Aigua fins a Manresa >

La Festa de la Llum fa una crida a la participació ciutadana per recuperar l'espectacularitat de la Baixada de l'Aigua fins a Manresa

30/01/2025

El Club Atlètic Manresa, entitat administradora de la festa, vol recuperar l’esperit de la Baixada des del Parc de l’Agulla, un punt de sortida que en els darrers anys s’havia perdut, i donar espectacularitat al recorregut fins a l’església del Carme. Les persones que hi vulguin participar s’hauran d’inscriure prèviament a l’acte.

La Festa de la Llum arrencarà el pròxim 7 de febrer amb un programa d’actes que s’allargarà fins al 16 març amb l’esdeveniment esportiu i lúdic de la Transéquia. Enguany, la festa és administrada pel Club Atlètic Manresa que s’ha proposat convertir la Baixada de l’Aigua en un moment espectacular, en el qual participin centenars de persones amb un frontal lluminós. El recorregut a marxa tranquil·la començarà al Parc de l’Agulla, un punt de partida que s’havia perdut en els darrers temps, i acabarà a l’església del Carme.

El Club Atlètic Manresa celebra aquest any tres esdeveniments: els 75 anys de la inauguració de les primeres pistes d’atletisme a Manresa, els 70 anys de l’entitat i els 50 de l’Escola Manresana d’Atletisme. A més, s’hi afegeix que Manresa ha estat durant el 2024 Ciutat Europea de l’Esport. És per aquest motiu, que l’entitat s’ha plantejat convertir la Baixada de la Llum en un esdeveniment espectacular. El dijous 20 de febrer a les 18.15 hores, es farà la recollida simbòlica de l’aigua al Parc de la Séquia, i es començarà el recorregut que passarà per Info Séquia, la Carretera de Santpedor fins a la plaça de la Creu, avinguda les Bases, carrer de la Font del Gat, carrer Súria, avinguda Primer de Maig, Passeig Pere III fins a la Muralla del Carme, plaça Infants, plaça Europa fins arribar a l’església del Carme. L’entitat administradora ha fet una crida a la ciutadania a participar en el recorregut, que es farà a marxa tranquil·la tot portant un frontal lluminós per fer l’efecte de torxes. Les persones que s’hi vulguin apuntar, cal que es dirigeixin al Club Atlètic Manresa. També es poden apuntar als gimnasos de la ciutat.

Després de l’arribada de l’aigua, la festa continuarà amb la representació del Pacte de la Concòrdia a la plaça Europa (19.30 h), mantenint el format de les darreres edicions. Posteriorment, es farà l’arribada de la Llum i l’Aigua al Monument de la Llum, a la plaça Infants. Paral·lelament a aquests actes, començarà L’encesa de la Nova Llum, organitzada per Òmnium Bages-Moianès, que permetrà cobrir bona part de la plaça Sant Domènec amb espelmes enceses.

Monument i exposició sobre l’atletisme a Manresa

En la línia de donar visibilitat a l’atletisme i la seva vinculació amb Manresa, el dissabte 22 de febrer a les 12 hores s’inaugurarà el monument commemoratiu a l’esport de l’Atletisme, al passeig del Riu. A més, el 19 de febrer es portarà a terme la taula rodona “Atletisme, un esport per a tothom”, al Centre Cultural el Casino, on també s’inaugurarà l’exposició fotogràfica “Zona Esportiva del Congost. Anys 50. Primer impulsor: L’Atletisme. L’Arxiu Josep Pla March”. El dia 21 a la tarda, a l’Auditori de l’Espai Plana de l’Om es projectarà el film “La soledad del corredor de fondo”.

El programa també comptarà amb els actes més tradicionals del 21 de febrer. Així, enguany la concelebració eucarística, presidida pel bisbe de Vic se celebrarà a l’Església del Carme i, posteriorment, hi haurà la pujada i baixada del pilar de quatre a les escales del Carme i la ballada de la imatgeria de la ciutat a la plaça Major.

La programació de la Festa de la Llum 2025 l’han presentat avui la regidora de Cultura i Llengua de l’Ajuntament de Manresa, Tània Infante Martínez, el president de l’Associació Misteriosa Llum, Jesús Sagués Llombart, i el president del Club Atlètic Manresa, Jordi Roy Torras, entitat administradora de la festa d’enguany.

La festa és organitzada per l’Ajuntament de Manresa i l’entitat administradora, que es nomena cada any amb la voluntat d’enriquir la festa i fer-la més diversa, plural i oberta. També juga un paper cabdal en la festa l’Associació Misteriosa Llum, que és l’entitat que vetlla pel seu manteniment, els seus valors i la seva continuïtat.

Manel Deli Andújar i Lourdes Rossinyol Bastardes, protagonistes del pregó

L’entitat administradora de la Festa de la Llum ha escollit dues persones pel pregó d’enguany. Es tracta Manel Deli Andújar (Manresa, 1974) i Lourdes Rossinyol Bastardes (Manresa, 1958), atletes de l’Avinent - Club Atlètic Manresa. Deli és un atleta d’ultrafons que va començar a córrer amb 36 anys per prescripció mèdica i rebaixar el colesterol, i que ha participat en dos mundials de 100 quilòmetres en ruta. El primer va ser el 2022 a Berlín, on va quedar 8è en categoria absoluta i campió de la categoria màster, tot batent el rècord mundial de la categoria i l’absolut de Catalunya. Després d’això, va fer dos subcampionats d’Espanya i es va tornar a classificar per al Mundial que es va fer a l’Índia, on va quedar 17è absolut i segon en categoria absoluta per equips. Deli és l’atleta de l’estat espanyol de més edat (50 anys) que ha aconseguit una medalla en uns Jocs Olímpics o en un mundial.

Lourdes Rossinyol Bastardes ha estat sempre vinculada a l’esport, concretament a l’atletisme, al bàsquet i al voleibol. Durant la seva carrera esportiva, ha aconseguit diversos campionats de Catalunya i Espanya de llançament de pes. En atletisme, ha estat Internacional amb Espanya en la categoria sub 16 i amb Catalunya, en categoria absoluta. Actualment, és campiona d’Espanya de la categoria màster W65. Rossinyol ha participat en la lliga catalana i estatal de primera divisió amb el Club Atlètic Manresa i també amb el Barça. Fa més de 15 anys que forma part de la junta directiva del Club Atlètic Manresa.

El pregó es farà el dimecres 12 de febrer a les 20 h al Saló de Sessions de l’Ajuntament i es podrà seguir en directe per la pàgina web de l’Ajuntament www.manresa.cat. També es podrà seguir en directe el pregó infantil, que es farà el divendres 14 a les 10, i que anirà a càrrec de l’escola Sant Ignasi.

Jardins de Llum estrena itineraris i ‘Racons Poètics’

El festival d’art efímer Jardins de Llum, que se celebrarà els dies 22 i 23 de febrer, arriba amb novetats, ja que canvia i amplia el recorregut pel Centre Històric i incorpora la poesia. La inauguració serà el dissabte a les 19.30 h a la plaça Major amb l’espectacle ARQUE. Serà precisament des d’aquest punt, d’on sortiran tres recorreguts amb 22 propostes artístiques basades en l’aigua i la llum. A les rutes, s’hi incorporaran els ‘Racons Poètics’, projeccions de poesies que els visitants descobriran passejant per carrers i places. El mapa amb les rutes i les propostes artístiques les trobareu pròximament a la pàgina web de Jardins de Llum.

La Fira de l’Aixada

Manresa reviurà el passat medieval l’1 i 2 de març amb la Fira de l’Aixada que omplirà la plaça Major i els carrers més propers amb parades i personatges que recordaran la vida al segle XIV, amb la construcció de la Séquia com a taló de fons. Aquest capítol històric és l’argument dels espectacles centrals de dissabte i diumenge a la plaça Major. A les 12.30 h, ‘L’inici de tot’, escenificarà les demandes de Manresa al rei Pere III enfront de la negativa del bisbe de Vic Galceran Sacosta a la construcció d’una Séquia per dur aigua a la ciutat. A les 19.30 h, ‘L’aigua és llum’ recrearà una trobada imaginària entre el rei i el bisbe, enfrontats per la construcció de la Séquia sense que cap dels dos vulgui cedir. La programació es presentarà pròximament en roda de premsa.


(*) Peu de foto: presentació dels actes de la Festa de la Llum aquest dijous al matí

Fundació Turisme i Fires de Manresa - C/ Castelladral 5-7. Palau Firal Ap. 559 - +34 93 877 63 13 - fira@firamanresa.com