Aquest web utilitza galetes (cookies) per a oferir una millor experiència de navegació. Si continua navegant pel web, considerem que accepta la seva utilització. [ Acceptar ]
  • L'Ajuntament de Manresa ajorna l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions prevista per aquest gener per estudiar les al·legacions >

L'Ajuntament de Manresa ajorna l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions prevista per aquest gener per estudiar les al·legacions

28/11/2024

La proposta inicial ha rebut un total de 77 al·legacions, que ara s’analitzaran per acabar de definir com quedarà finalment la futura ZBE. El govern manresà ja ha fet una primera trobada amb un dels grups promotors que han recollit signatures en contra de la proposta inicial.

La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Manresa no entrarà en vigor aquest mes de gener, tal com s’havia previst en un inici. L’Ajuntament de Manresa ha anunciat avui que ajorna la seva implantació per poder estudiar bé les 77 al·legacions que ha rebut la proposta inicial. De les 77 al·legacions, 69 són de persones físiques i 8 de col·lectius.

 

Tal com ja es va informar, la normativa europea obliga les ciutats de més de 50.000 habitants a tenir implantada una ZBE el 2025. Davant d’aquesta directiva, l’Ajuntament de Manresa va presentar una primera proposta que va ser aprovada de manera inicial en el Ple de setembre, moment en què es va obrir el període per presentar al·legacions. L’objectiu era recollir l’opinió de la ciutadania abans que el text retornés al Ple per a la seva aprovació definitiva i, per tant, per a la seva entrada en vigor.

 

La proposta inicial presentada per l’Ajuntament dibuixava una àrea protegida de 3,9 quilòmetres quadrats, delimitada per l’avinguda de les Bases de Manresa, avinguda Països Catalans, un tram de la C-55, el Passeig del Riu i els carrers Francesc Moragas i Miquel Martí i Pol. Així, en quedaven fora els barris Cots-Guix-Pujada Roja, Viladordis, el Xup, Sant Pau, la Mion, gran part de la Carretera de Santpedor, els polígons industrials dels Dolors, Trullols, Bufalvent, el Pont Nou i la zona esportiva del Congost. Es proposava, també, que la ZBE només funcionés els dies feiners de dilluns a divendres de 7 a 20 hores. I s’establien exempcions per als residents a Manresa, professionals propers a l’edat de jubilació, persones amb rendes baixes, vehicles històrics, mobilitat reduïda, serveis d’emergència i particulars per motius o tractaments mèdics.

 

Amb les al·legacions sobre la taula, l’Ajuntament analitzarà ara les propostes fetes per la ciutadania i prepararà el text definitiu, modificant si cal el text inicial. Així, la seva entrada en vigor no es produirà fins que les al·legacions estiguin resoltes i el redactat final s’hagi aprovat de manera definitiva al Ple. Abans de la seva entrada en funcionament s’informarà la ciutadania i els col·lectius afectats.

 

 

Per què cal una ZBE?

 

La salut i la qualitat de l’aire són la principal motivació de la Unió Europea (UE) per a la seva aplicació. Hi ha evidència científica que relaciona de manera rotunda l’exposició a la contaminació atmosfèrica amb efectes negatius sobre la salut, tant a nivell de mortalitat com de morbiditat. Causa malalties com ara asma, problemes cardiovasculars i càncer de pulmó, entre altres. Una altra raó clau de la UE és la descarbonització de les ciutats per tal de frenar l'escalfament global i mitigar el canvi climàtic.

 

 

Quins cotxes tenen etiqueta ambiental?

 

La ZBE només afectarà als vehicles més contaminants, que són els que no tenen distintiu ambiental. En concret, són els de gasolina anteriors al 2000, els dièsel anteriors al 2005-2006 i les motos i ciclomotors anteriors al 2003.

Fundació Turisme i Fires de Manresa - C/ Castelladral 5-7. Palau Firal Ap. 559 - +34 93 877 63 13 - fira@firamanresa.com