12/07/2024
Els programes estan enfocats a aconseguir una ciutat cohesionada socialment, amb oportunitats pels joves i amb un espai públic comú segur. Entre els projectes hi ha el reforç de la presència educativa al carrer, l’obertura de patis de centres escolars amb un dinamitzador, activitats extraescolars gratuïtes, un nou servei amb psicòlegs especialitzats, el reforç de la mediació, tallers de prevenció d’addiccions i de resolució pacífica dels conflictes i l’ampliació de places del projecte destinat a joves migrats sols, entre altres.
L’Ajuntament de Manresa desplegarà 5 línies de programes d’intervenció socioeducativa destinats a infants i joves, amb la voluntat de treballar per una ciutat cohesionada socialment, amb oportunitats per als joves i amb un espai públic comú segur. Així ho han explicat aquest matí en roda de premsa la regidora de Drets Socials, Mariona Homs Alsina, la regidora d’Infància i Joventut, Isabel Sánchez Pulido i el regidor d’Acció Comunitària, Lluís Vidal Sixto Orozco, després que ahir s’avancés el contingut en el marc de la Taula per la Seguretat, el Civisme i la Convivència.
Tal com han subratllat, es tracta d’un “important reforç” de les polítiques que es duien a terme des d’aquestes regidories, que respon tant a la preocupació de govern i ciutadania per temes relacionats amb la seguretat, el civisme i la convivència, com al neguit expressat per col·lectius de la ciutat sobre el perill de realitzar anàlisis superficials d’aquest fenomen que provoquin una polarització de la ciutadania.
Amb aquestes premisses, els objectius dels programes són el reforç de la presència a l’espai públic tant de les figures educatives com dels cossos de seguretat, la creació d’espais de coordinació per abordar tant casos específics com situacions en barris concrets i treballar l’equilibri entre corresponsabilitat i exercici de drets en els diferents projectes.
Els programes s’estructuren en 5 grans línies. La línia 1 engloba les accions d’intervenció en l’espai públic i comunitari. Contempla el reforç de la presència d’educadors al carrer, un nou projecte que porta l’esport a places i a centres educatius i que ja s’ha posat en marxa aquest estiu i el projecte ‘Patis Oberts’, amb un dinamitzador a les tardes. S’iniciarà a l’escola Serra i Hunter i s’anirà ampliant a altres centres, especialment en zones que hi hagi dèficit d’espais de joc i esport o es concentrin infants i adolescents.
La línia 1 també inclou l’ampliació de l’equip de mediació ’Enllaç’ per afavorir la convivència ciutadana, amb dues educadores a jornada completa, i el projecte ‘Contes que fan pont’, que s’iniciarà amb una prova pilot aquesta tardor. Es tracta de desenvolupar un cicle de contes en diferents parcs infantils de la ciutat, amb l’objectiu de generar vincles entre diferents perfils de públic familiar, de crear espais informals de convivència i de fomentar, també, l’ús de la llengua catalana.
Pel que fa a la línia 2, està enfocada a l’acompanyament educatiu i a la reducció de les desigualtats educatives i engloba quatre propostes. La primera fa referència a les activitats extraescolars gratuïtes que es desenvolupen a través del Pla Educatiu d’Entorn per lluitar contra el fracàs escolar. La segona és un catàleg integral de tallers adreçats als centres, amb un reforç dels tallers de prevenció d’addiccions, de l’ús de pantalles, de prevenció del racisme, de comunicació no violenta i de resolució pacífica dels conflictes, entre altres. La tercera és un programa d’acompanyament socioeducatiu a entitats per ajudar-les a resoldre casos relacionats amb la convivència i el civisme. I la quarta fa referència als programes d’orientació i primera experiència laboral per millorar l’ocupabilitat dels joves.
La línia 3 tracta el benestar emocional i el suport a les famílies. Contempla la incorporació d’una professional especialitzada en infància i adolescència, un programa de suport als processos de reagrupament familiar i el reforç de l’Espai Èmfasi, que ofereix assessorament i acompanyament emocional a joves i famílies amb l’objectiu de prevenir trastorns de salut mental, i que ha funcionat amb èxit des que es va posar en marxa a l’Oficina Jove del Bages, a finals del 2022. També, dins aquesta línia, es posarà en marxa el Servei d’Orientació i Atenció Familiar (SOAF), que està enfocat des d'una perspectiva preventiva, per detectar i reforçar les capacitats i fortaleses de les famílies i afavorir relacions familiars saludables. Està previst que obri el 2025 amb psicòlegs especialitzats.
Pel que fa a la línia 4, està encarada a la intervenció socioeducativa especialitzada. Dins d’aquest apartat, destaca la creació d’un equip multidisciplinari per a l’abordatge integral de les situacions més complexes, format per personal de l’Àrea de Drets i Serveis a les Persones de l’Ajuntament de Manresa, Mossos d’Esquadra, Policia Local i Justícia Juvenil. També el desplegament del Servei d’Intervenció Socioeducativa (SIS) de suport a famílies amb infants de 0 a 6 anys, d’atenció diürna per a infants de 3 a 13 anys, d’acompanyament per a adolescents i d’intervenció amb famílies. I la creació d’un projecte per a la convocatòria de Drets Socials per a l’abordatge de la pobresa infantil, conjuntament amb entitats de la ciutat.
Finalment, dins aquesta línia 4, s’ha presentat el nou projecte ‘Rumb Jove’ per a joves migrats sols, que deriva de les experiències del Tastets d’Oficis +16 de l’Ajuntament de Manresa i del Model Manresa impulsat pels Mossos d’Esquadra. El programa ofereix un espai d’acompanyament i formatiu amb l’objectiu de facilitar l’accés al món laboral d’aquests joves, que es complementa amb accions dirigides al coneixement del territori a través del lleure i la cultura. En aquesta nova experiència, que ja s’ha dut a terme enguany, hi participa la Fundació Santa Clara, la Joviat, el cos de Mossos d’Esquadra, ProManresa i les regidories de Drets Socials i Joventut. Aquest divendres, precisament, s’ha fet la cloenda del curs actual, en el qual hi ha participat 39 joves.
La darrera línia, la línia 5, està enfocada als espais d’anàlisi i participació. Es preveu l’elaboració del Pla de Ciutadania, l’intercanvi d’experiències amb municipis que tenen reptes similars i el desplegament per part de l’Ajuntament de Manresa de la Llei d’Igualtat de Tracte i No-discriminació.