26/04/2024
El Departament de Territori i l’Ajuntament de Manresa han signat un conveni per fer possible el traspàs de dos trams de la C-37z que han perdut la funcionalitat inicial de carretera i que amb el temps han quedat integrats a la xarxa viària municipal, amb un trànsit majoritàriament local. La inversió en aquests dos trams és de 3,6 milions d’euros. El conveni també preveu el traspàs del tram d’entrada a la ciutat pel pont Vell (C-1411z) i del tram de la carretera de Cardona entre la caserna de la Guàrdia Civil i l’enllaç a l’eix Transversal (C-25), on es farà el nou col·lector de salmorres i un passeig arbrat.
El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Manresa han signat un conveni per fer possible el traspàs de quatre trams de carreteres que amb els anys han perdut la seva funcionalitat inicial i han quedat integrades a la xarxa viària municipal, amb un trànsit majoritàriament local. Es tracta del tram de la carretera del Xup (C-37z) entre el pont de Sant Francesc i el barri, el mateix pont de Sant Francesc (C-37z), el tram de la carretera de Cardona (C-37z) entre la caserna de la Guàrdia Civil i l’accés a l’eix Transversal i el tram de la carretera C-1411z que va des del pont Vell fins a la rotonda d’accés al barri de Sant Pau. Així s’ha establert en el conveni signat entre les dues institucions i rubricat aquest divendres per la consellera de Territori, Ester Capella Farré, i l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia.
Tal com es va explicar a l’agost del 2023, el Departament de Territori construirà a la carretera del Xup una vorera per a vianants i ciclistes al marge esquerre. L’actuació contempla també la rehabilitació del ferm, la millora de l’enllumenat i de la senyalització i la millora de les interseccions existents, amb una nova rotonda per accedir a la Torre de Santa Caterina i al barri de Sol i Aire, i amb una nova entrada al barri del Xup. Es tracta d’un projecte que dona compliment a la voluntat de l’Ajuntament de Manresa de convertir aquesta carretera en una via pacificada i més compatible amb el trànsit que existeix actualment, millorant també la connexió dels barris amb el centre de la ciutat. El Departament de Territori ja ha adjudicat la redacció del projecte. Un cop s’hagi executat l’obra, pressupostada en 2 milions d’euros, la Generalitat traspassarà la titularitat de la via a l’Ajuntament de Manresa.
Pel que fa al pont de Sant Francesc, el projecte de rehabilitació —que s’ha licitat avui— inclou l’ampliació de voreres a 1,5 metres útils, tot respectant l’estètica del voladiu i reproduint de manera fidedigne la barana. També està previst col·locar una barrera de protecció per separar el trànsit rodat dels vianants. El pont està catalogat com a Bé Cultural d’interès Local (BCIL). La Generalitat també el traspassarà a l’Ajuntament de Manresa un cop hagin finalitzat les obres, que està previst que comencin a la tardor. La inversió per rehabilitar el pont és de 1,6 milions d’euros.
Finalment, en el tram de la carretera de Cardona —entre la caserna de la Guàrdia Civil i l’accés a l’eix Transversal— i en el tram de la carretera C-1411z que va des del pont Vell fins a la rotonda d’accés al barri de Sant Pau, l’Agència Catalana de l’Aigua hi té previst construir el nou col·lector de salmorres, sobre el qual hi haurà un passeig arbrat. Per la seva part, l’Ajuntament s’encarregarà de millorar el paviment d’aquests dos trams amb una partida de 355.000 euros que transferirà la Generalitat.
Detall dels traspassos:
Plànol general (enllaç)
C-37z: del punt quilomètric 95-407 al 95+940; des de la caserna de la Guàrdia Civil fins a l’enllaç a la C-25 (enllaç)
C1411z: del punt quilomètric 27+100 al 28+280; del pont Vell a la rotonda d’accés al barri de Sant Pau (enllaç)
C-37z: del punt quilomètric 93+090 al 93+197; pont de Sant Francesc (enllaç)
C-37z: del punt quilomètric 91+415 al 93+090; del pont de Sant Francesc al barri del Xup (enllaç)